Missie & visie
MISSIE
“Samen zijn, doen en beleven"
Wij willen een school zijn waar onze leerlingen zich, met elkaar, veilig voelen; waar het prettig leren is, waardoor je graag naar school komt. Dit geldt voor leerlingen én leerkrachten.
“Samen zijn, doen en beleven” is een belangrijk uitgangspunt in onze school. We houden daarbij rekening met mogelijkheden van kinderen en hun verschillende manieren van leren. Thuis en op school; de twee plaatsen waarin het (jonge) kind het meest gevormd wordt. Wij zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid hierin.
VISIE
“Binnen ons onderwijs dagen wij onze leerlingen uit zich te ontwikkelen naar hun allerbeste kunnen”
Wij bieden Openbaar Onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Verschillen zijn er om te vieren en om van elkaar te kunnen leren. Passend Onderwijs past in deze visie.
Wij werken vanuit het gedachtegoed van Prof. Luc Stevens, het adaptief onderwijs. Dit is gebaseerd op de 3 basisbehoeften, te weten:
Relatie, Competentie en Autonomie. Een onderwijsaanbod gericht op deze basisbehoeften zorgt dat kinderen kunnen en willen leren.
Een tweede uitgangspunt is dat ieder mens het prettigst leert op zijn of haar eigen wijze. Door hier ruimte voor te geven, ondersteunen we de mogelijkheid om eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Dit geldt zowel voor leerlingen als voor leerkrachten.
Het thematisch werken (Deep Level Learning) biedt kansen om betekenisvol te leren met gedifferentieerde werkvormen in een uitdagende leeromgeving. De leerling leert vanuit eigen intelligentie de leerstof eigen te maken, dat kan individueel of samen (coöperatief leren). We werken ervaringsgericht en we leren in verbanden. Het geleerde wordt hierdoor meer uitdagend en betekenisvol en zal beter beklijven.
Ons onderwijs zet in op eigen verantwoordelijkheid en eigenaarschap, waarbij de leerkracht een coachende rol inneemt. Ouders worden in dit proces meegenomen.
Bij het leren op school willen wij zoveel mogelijk gedifferentieerde werkvormen en materialen inzetten. Hiertoe maken wij gebruik van ICT. Wij zien deze als middel, niet als doel.
Concreet betekent dit dat er naast structureel ingezette ICT middelen ook met schriften en/of (werk)boeken gewerkt zal worden.
Dat ons onderwijs niet alleen op interne, maar zeker ook op externe context gericht dient te zijn, is voor de hand liggend. Actief burgerschap en sociale integratie houdt voor ons in dat we netwerken onderhouden: de wereld de school binnenhalen en omgekeerd de school trekt de wereld in.
Communicatie, zowel intern als extern dienen te allen tijde op hoog niveau te liggen.
Ouders en school; samen om het kind.
Het team, directie en MR van De Schakels